رابطه میان «خود» و «دیگری» (نیم نگاهی به معرفت شناسی گفت و گو)
نویسندگان
چکیده
آدمی طبعا و ذاتا مایل است که دیگران کلام و سخنش را بفهمند و به منظور و مقصودش پی ببرند. انسانها حتی اگر از کمترین درجه معرفت و امکانات شناخت برخوردار باشند، میکوشند برای بیان و تفهیم ما فیالضمیر خویش از «طریق زبان»، به سطح ذهن و فکر مخاطب نقبیزده و رهیافتهای درون خود را به دیگران عرضه کند. مخاطب نیز برای فهمیدن و شناخت در قلمرویی که چه بسا گوینده از آن بیخبر بوده، واکنش نشان میهد. این کنش و واکنش زبانی / معرفتی، فرایند مکالمه و تفاهم برای ایضاح مقصود به «فهم عمیقتر» را پارادایم ارتباط سازی دیالوگ (dialogue) میسر میسازد. گفت و گو به منظور کشف حقیقت را اول بار به سقراط یونانی نسبت میدهند. او کوشش کرد تا مکالمات و مناظرات خود را با سوفسطائیان که داعیه سوداگری داشتند و نیز پیشه وران، صنعتگران و هنرمندان که از اصل حقیقت و فضیلت اخلاقی غفلت کرده بودند، به مسیر عقلانی و غیر اخلاقی رهنمون سازد. در خیابانها و میدانهای عمومی شهر با جوانان به مناظره مینشست و با دیالکتیک «پذیرش و انکار»، آنها را به شنیدن بهترین صورت معانی عدالت، فضیلت و خیر اخلاقی وادار میکرد. هدف و غرض سقراط از گفت و گو کردن «یافتن» حقیقت بوده است. افلاطون از زبان سقراط نقل میکند و میگوید: «کسی که بخواهد در راه حق نبرد کند و زمانی کوتاه زنده بماند، ناچار است به گفت و گو با افراد قناعت کند». در این میان، دیالوگ و ارتباط سازی (communication) حلقه ارتباطی است که پارهها و اجزای اندیشهها را به هم پیوند میزند. در چنان ساحتی، ذهن از یک نقطه به نقطه دیگر پیش میرود و در یک جریان حلقوی برای رسیدن به مقصد و مقصود تداوم مییابد. این نوشته، قصد توضیح و تحلیل فلسفه سقراط یا افلاطون را ندارد. غرض آن بود که مدخل بحث را با این نکته آغاز کنیم که اول کسی که روش گفت و گو را در فرایند معرفت بنا نهاده مکالمات سقراط و شاگردش افلاطون بوده است. از آن زمان به بعد، راهها، روشها و نگرشهای گوناگون در این مسأله که انسان چگونه از طریق ذهن و زبان دیگران، به بازشناسی و باز فهمی خویشتن میپردازد، به وجود آمد. اینک این پرسش اساسی مطرح است که؛ اهمیت تفاهم و «درک دیگری» چیست و چگونه ممکن است؟
منابع مشابه
گفت و گو با استاد معرفت
در این گفتوگو پاسخهاى استاد معرفت به پرسشهاى چندى در باب فهم قرآن گزارش شده است. در آغاز این پرسش مطرح مىشود که آیا فهم قرآن ممکن است یا نه و در صورت امکان، معیار فهم صحیح و معتبر چیست؟ استاد معرفت پس از بیان هدفِ طرحِ نسبى بودن فهم قرآن از سوى کسانى و زمینه نداشتن آن در رابطه با متون دینى اسلام، به پرسش فوق پاسخ داده و معیار فهم را وضع معرفى مىکند. سپس به این پرسش که آیا قرآن زبان خاص دارد ی...
متن کاملگفت و گو با استاد معرفت
در این گفت وگو پاسخهای استاد معرفت به پرسشهای چندی در باب فهم قرآن گزارش شده است. در آغاز این پرسش مطرح می شود که آیا فهم قرآن ممکن است یا نه و در صورت امکان، معیار فهم صحیح و معتبر چیست؟ استاد معرفت پس از بیان هدفِ طرحِ نسبی بودن فهم قرآن از سوی کسانی و زمینه نداشتن آن در رابطه با متون دینی اسلام، به پرسش فوق پاسخ داده و معیار فهم را وضع معرفی می کند. سپس به این پرسش که آیا قرآن زبان خاص دارد یا...
متن کاملمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه علمی پژوهشی علوم سیاسیناشر: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
ISSN
دوره 2
شماره سال دوم - شماره هشتم - بهار 79 2000
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023